قبل از بار داری

 آمادگی برای بارداری از اهیمت زیادی برخوردار است چرا که به سلامت مادر و نوزاد کمک می کند، در این مطلب به چند نکته مهم در مورد آمادگی برای بارداری اشاره می شود

 آمادگی برای بارداری

بارداری مسئله مهمی است که نه تنها رعایت برخی نکات در دوران بارداری مهم است، بلکه لازم است قبل از شروع بارداری نیز بدن خود را آماده کنید تا به این ترتیب هم از بدن خود محافظت کنید و هم نوزادی سالم به دنیا بیاورید. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می شود که رعایت آنها در دوران بارداری و قبل از ان ضروریست.

بیشتر بدانید : نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی



قبل از بارداری تحرک داشته باشید

ورزش کردن,ورزش کردن خانم ها

قبل از اینکه اسمی انتخاب کنید یا حتی اقدام به بارداری کنید، بهتر است به این فکر کنید که چطور بدن خود را برای بارداری و زندگی جدید آماده کنید.

بدن خود را قبل از بارداری آماده کنید (حتی اگر قرار است کمر و شکم خود را کوچک کنید) تا به این ترتیب بارداری و زایمان راحت تری داشته باشید. 30 دقیقه ورزش روزانه باعث می شود پمپاژ خون توسط قلب در تمام روز و به شکل موثر انجام شود. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا بهترین تمرینات ورزشی محسوب می شوند، روش دیگر شرکت در کلاس های ورزشی است.



قبل از حاملگی غذای مناسب و سالم بخورید

تغذیه سالم,سیب,شیر

در دوران بارداری به اندازه کافی به خوراکی هایی مانند ترشی و بستنی تمایل پیدا می کنید. اکنون بهتر است روی یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید. قبل از بارداری به مقدار زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و فولیک اسید احتیاج دارید. در این دوران بهتر است بیشتر خوردنی هایی مانند میوه ها، آجیل های مختلف، سبزیجات، سبزیجات دارای برگ سبز، غلات سبوس دار و محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید. از خوردن غذاها و خوراکی هایی مانند چیپس، نوشابه و سایر غذاهای ناسالم اجتناب کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانید از دیگران هم کمک بگیرید.



قبل از حامله شدن فولیک اسید مصرف کنید

اسفناج,سبزیجات

فولیک اسید از بروز مشکلات جدی و نقص در تولد پیشگیری می کند. این ویتامین B در غذاهای زیادی از جمله سبزیجات دارای برگ سبز، مرکبات و لوبیا موجود است، اما خانم ها برای دریافت مقدار کافی از این ویتامین باید آن را به شکل قرص مصرف کنند. با مصرف روزانه این ویتامین شروع کنید. اگر قصد باردار شدن دارید، روزانه به 400 میکروگرم احتیاج دارید.

بیشتر بدانید : چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم

بیشتر بدانید : مصرف اسید فولیک برای همه زنان جوان لازم است



در زمان باردار شدن مراقب وزن خود باشید

کوچک کردن شکم

پایین بودن بیش از حد وزن هم باردار شدن را سخت می کند. اضافه وزن هم منجر به بروز مشکل می شود. اضافه وزن یا چاقی خطر بروز دیابت و فشار خون را افزایش می دهد. به علاوه اضافه وزن باعث طولانی تر شدن زایمان می شود. در مورد وزن سالم و ایده آل با پزشک مشورت کنید.



در دوران بارداری و قبل از آن به طور منظم چک آپ کنید

معاینه توسط پزشک

بهتر است تصمیم خود برای باردار شدن را به پزشک هم اطلاع دهید. چند ماه قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید و در مورد موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

  • آزمایش ها یا واکسن هایی که نیاز دارید

  • ویتامین های قبل از بارداری و زایمان

  • چگونگی مدیریت یا کنترل شرایط جسمی

  • داروهایی که می توانید در دوران بارداری مصرف کنید و مواردی که مصرف آنها در دوران بارداری توصیه نمی شود


قبل از بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهید

نمونه خون

هیچ پیشگویی نمی تواند بگوید چشم های نوزاد شما چه رنگی خواهد شد. اما پزشک می تواند آزمایش هایی را به شما توصیه کند که با این آزمایش ها می توان بیماری های ژنتیکی که سابقه ابتلا به آنها در خانواده وجود داشته یا نوزاد را تهدید می کنند، تشخیص داده و از بروز آنها پیشگیری کرد. یک آزمایش ساده خون یا بزاق دهان می تواند وجود ژن های کیستی فیبروز، سندروم شکننده* X یا Fragile X syndrome، بیماری تی سکس* Tay-Sachs ، یا بیماری سلول داسی را در فرد تشخیص دهد.



* تی سکس Tay-Sachs : که گاهی تای ساکس نیز گفته می شود، در مبتلایان به این بیماری یکی از مهمترین آنزیم ها به نام هگزوز آمینیداز آ یا هگز آ (Hexosaminidase A) وجود ندارد. بنابراین وقتی پروتئین های چرب در مغز انباشته می شوند، به بینایی، شنوایی و رشد حرکتی و ذهنی کودک آسیب می زنند.

* سندروم شکننده X : یا سندروم ایکس شکننده یک ناهنجاری ژنتیکی است. کم‌توانی ذهنی خفیف تا متوسط اغلب از نشانه‌های آن است. این بیماری یک اختلال وابسته به کروموزوم X است و از شایع‌ترین علل عقب‌ماندگی خانوادگی محسوب می‌شود.


قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشکی

اگر به طور مرتب نخ دندان استفاده نمی کنید، زمان آن رسیده که نخ دندان را یکی از عادت های روزانه خود کنید. استفاده از نخ دندان نه تنها برای سلامت دندان ها بلکه برای سلامت نوزاد هم موثر است. بارداری خطر بروز بیماری های لثه را افزایش می دهد و بیماری لثه نیز احتمال زایمان زودرس را افزایش خواهد داد. بنابراین در حفظ نظافت و تمیزی دندان های خود دقت کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید و روزانه با دهانشویه های ضد عفونی کننده دهان خود را بشویید.



در دوران بارداری کافئین مصرف نکنید

چای سبز

برخی متخصصین توصیه می کنند زمانی که تصمیم به بارداری دارید و همچنین در دوران بارداری، بیشتر از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید. 200 میلی گرم معادل یک فنجان 340 گرمی قهوه یا 4 فنجان 220 گرمی چای در روز است. بهتر است در این دوران نوشیدنی های بدون کافئین مانند شیر کم چرب بنوشید.


اگر عادت به نوشیدن قهوه صبحگاهی دارید، بهتر است فنجان خود را کوچک تر انتخاب کرده و تنها یک فنجان قهوه در روز بنوشید.



قبل از بارداری سیگار کشیدن را ترک کنید

ترک سیگار

در بین تمام مشکلات موجود، سیگار کشیدن یکی از مواردی است باردار شدن را خیلی سخت می کند. به علاوه سیگار کشیدن در دوران بارداری نیز احتمال بروز مشکلاتی مانند تولد زودرس نوزاد، کمبود وزن نوزاد در زمان تولد و سقط جنین را افزایش می دهد. به علاوه سیگار کشیدن نوزاد را در معرض خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می دهد.


به علاوه از همسر خو نیز بخواهید سیگار کشیدن را ترک کند، دود سیگار اطرافیان نیز به اندازه سیگار کشیدن خود فرد خطرناک خواهد بود. به علاوه سیگار کشیدن بر روی باروری مردان نیز تاثیر می گذارد.

بیشتر بدانید : عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری برای مادر و جنین

بیشتر بدانید : تأثیر دود سیگار بر جنین



قبل از بارداری و در زمان بارداری از نوشیدن الکل اجتناب کنید

نوشیدن الکل

از آنجایی که زمان دقیق باردار شدن خود را نمی دانید، اگر قصد باردار شدن دارید، همین امروز نوشیدن الکل را کنار بگذارید. نوشیدن الکل در دوران بارداری احتمال بروز مشکل در زمان تولد و همچنین مشکلات یادگیری را در نوزاد افزایش می دهد. به علاوه نوشیدن مشروبات الکلی گاهی باردار شدن را نیز با مشکل روبه رو می کند

/ 0 نظر / 22 بازدید