منتظر

چاقی (2)
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ٥:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢۱
 

سلام بر شما همرا هان گرامی


همه چیز در مورد چاقی(2)

 

 

نویسنده: دکتر رضا آمری نیا

 

بخش دوم :در رژیم پروفسور اتکینز که در چهار مرحله انجام مى شود مصرف کربوهیدرات ها تقریباً در حد صفر و مصرف چربى ها و پروتئین ها آزاد است. در این نوع رژیم مصرف هرگونه مواد قندى از جمله نان، برنج، شیرینى و قند ممنوع است که البته در ابتدا روش موفقى به نظر مى رسد ولى با توجه به اینکه مصرف بالاى مواد غذایى پرچرب عوارض بسیار زیادى از جمله مشکلات قلبى _ عروقى، فشار خون و مسائل مربوط به گرفتگى عروق خونى را به همراه دارد امروزه منسوخ شده است. جالب است که گفته مى شود پروفسور اتکینز به علت عوارض رژیم غذایى خودش جان خود را از دست داده است. در رژیم غذایى دکتر اورنیش مصرف سبزیجات و مواد غذایى کم چرب توصیه مى شود. در این سبک از رژیم غذایى گفته شده که حبوبات، میوه جات، غلات و سبزیجات را مى توان به هر مقدار که خواست خورد. رژیم غذایى دکتر اندروویل توصیه به کم خورى و ورزش است. در این سبک رژیمى توصیه شده از کربوهیدرات ها یا مواد قندى مى توان صرفاً از غلات، لوبیا، جو و به مقدار کم برنج مصرف کرد. از چربى ها از نوع تک اشباع مثل زیتون، ماهى و دانه هاى روغنى و از پروتئین ها مواد پروتئین گیاهى از جمله حبوبات و سویا بایستى مصرف شود.در این سبک رژیم مصرف شیر ممنوع است. در انتها بایستى ذکر کنم که امروزه سالم ترین نوع رژیم غذایى استفاده از هر پنج گروه مواد غذایى یعنى کربوهیدرات ها، چربى ها، پروتئین ها، املاح معدنى و ویتامین ها در مقادیر تعیین شده توسط پزشک تغذیه هست، چرا که بدن ما به همه انواع مواد غذایى نیاز دارد و حذف یک ماده غذایى ممکن است در درازمدت سبب عوارض خطرناکى شود.ب- رفتار درمانى: امروزه تغییر و اصلاح رفتار هاى غلط تغذیه اى در صف اول درمان چاقى قرار دارد. همان طورى که در بحث علل محیطى چاقى ذکر شد زندگى ماشینى سبب افزایش چشمگیر چاقى در سطح جهان شده است و تغییر رفتارهاى غذایى و تطابق آن با تکنولوژى پیشرفته باعث بى تحرکى همراه با مصرف بالاى مواد پرانرژى شده که در نهایت معضل چاقى را ایجاد کرده است. نمونه اى از تغییر در رفتارهاى بد غذایى براى درمان چاقى ذکر مى شود:?- از خوردن غذا جلو تلویزیون، رادیو و کامپیوتر بپرهیزید چرا که حواستان پرت شده و میزان غذایى که مى خورید خیلى بیشتر از مورد نیازتان خواهد بود.

?- تند غذا نخورید چرا که قبل از احساس سیرى مواد غذایى بیشترى در داخل معده انباشته مى شود. خوردن آهسته غذا سبب مى شود که قند خون در حین خوردن بالا رفته و مرکز اشتها مهار شود.

?- از پله به جاى آسانسور یا پله برقى استفاده کنید.?- ریموت کنترل دستگاه هاى الکترونیکى (دستگاه هاى کنترل از راه دور) را از دور و بر خود جمع کنید و براى روشن و خاموش کردن دستگاه هاى الکترونیکى حرکت کنید.

?- اتومبیل خود را کمى دورتر از مقصد پارک کنید و مقدارى از راه را پیاده روى کنید. ?- از بشقاب هاى کوچک براى غذا استفاده کنید چرا که بشقاب بزرگ حجم غذاى بیشترى را مى گیرد و شما براى جلوگیرى از اسراف مجبور خواهید بود بیشتر از حد مورد نیاز غذا بخورید.

?- هنگامى که گرسنه هستید به خرید نروید چون ممکن است از تنقلات و شیرینى جات بیشتر خرید کنید?- سعى کنید وقتى خرید مى روید پول زیاد با خود نبرید چرا که مواد غذایى بیشترى خرید مى کنید و چه بسا که مواد خریدارى شده ضرورى هم نباشد. به کارمندان توصیه مى کنم اواسط و اواخر ماه براى خرید بروند چرا که در اوایل ماه که حقوق دریافت کرده اند ممکن است خرید زیادى داشته باشند. ?- اگر به رستوران مى روید سعى کنید یک غذا را براى دو نفر سفارش دهید.

??- اگر براى شام مهمان دارید در انتها باقى مانده غذا را در ظرفى ریخته و به میهمانتان بدهید تا به منزل ببرد چرا که ماندن آنها باعث مى شود شما بیشتر از معمول بخورید تا مواد غذایى باقى مانده فاسد نشود.