منتظر

هفت سمبل سلامتی نوروز
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ٩:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/٢۱
 
هفت سمبل سلامتی نوروز

 

هفت‌ سین ایرانی شامل 6 سین غذایی است که هر کدام می ‌تواند سمبل سلامتی و طول عمر و زندگانی باشد.

سفره‌ ی هفت ‌سین به ما می ‌آموزد که چنین الگوی غذایی را در طول سال و به مناسبت‌های مختلف داشته باشیم و در برنامه‌ روزانه‌ خود بگنجانیم. همان ‌طور که گذشتگان ما به مناسبت‌های مختلف جشن می گرفتند و از نعمت‌های بی ‌شمار الهی استفاده می‌ کردند.

 

 

سیب

طبیعت سیب شیرین گرم و تر است.

سیب یکی از بهترین پاک کننده های معده و مقوی معده و قلب می باشد. خوردن سیب در سحرگاهان، علاوه بر پاکسازی معده باعث افزایش اشتها می شود.

سیب موجب کاهش حرارت درون شده و برای گرم مزاجان و درمان تب مفید می باشد.

سیب در کاهش سموم بدن و لینت مزاج نقش موثری دارد.

مصرف متعادل و منظم سیب بواسطه رطوبتی که دارد، موجب لطافت پوست می شود.

سیب مقوی مغز و اعصاب است ولی زیاده روی در مصرف آن (بویژه سیب بهاره) درد عصب در پی دارد.

پیامبر خدا (ص) خوردن سیب در سحرگاهان را موجب طولانی شدن عمر می دانند. در نزد اقوام مختلف نیز سیب نماد طراوت، جاودانگی و سلامتی است.

 

سماق

طبع سماق سرد و خشک است.

سماق مقوی معده و روده بوده و از ریختن صفرای اضافی به این دو جلوگیری می کند.

سماق قابض است و در اسهال و حالت تهوع صفراوی بسیار مفید می باشد.

باعث تصفیه خون شده و مواد مضر آن مانند اوره را دفع می کند.

مصرف سماق به همراه کباب باعث کاهش مضرات آن از جمله چربی زیاد آن می شود.

مصرف سماق در غذاها موجب کاهش غلظت خون و چربی بد خون شده و همچنین در افراد مبتلا به دیابت تاثیر بسیار خوبی دارد.

تاثیر سماق در جلوگیری از خون ریزی های داخلی بی نظیر است. به طور مثال در بهبود اسهال خونی، خونریزی سینه و همچنین خون ریزی زیاد دوران قاعدگی نقش موثری دارد.

غرغره جوشانده سماق در درمان ورم دهان و گلو مفید است.

در اصل سماق میوه است اندکی از عدس بزرگ تر که ارتفاع درخت آن به دو متر می رسد. توصیه می شود خودتان میوه خشک شده آن را تهیه نمائید و آن را کوبیده و سپس مصرف کنید.

 

مضرات سماق

 

مصرف سماق در کسانی که معده و کبد سرد دارند مضر بوده و مصلح آن پختن آن با بادنجان است.

مصرف بیش از اندازه و بی رویه ی آن می تواند ایجاد مسمومیت کند.

 

سرکه

طبع سرکه سرد و خشک است.

سرکه قابض و  کاهش دهنده ی رطوبات بدن می باشد.

استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی خون می‌شود.

سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

 بُخور سرکه ی رقیق شده در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی را که در اثر بدی هوای محیط، بخار حمام و زیادی صفرا باشد، معالجه می‌کند.

سرکه محرک اشتهاست از این رو برخی افراد در آغاز غذا، اندکی سرکه می خورند.

امام صادق (علیه السلام ): سرکه ، نیکو خورشى است . تلخه را مى شکند، قلب را زنده مى سازد، لثه را استحکام مى بخشد و جنبندگان شکم را مى کشد.

 

مضرات سرکه


زیاده روی در مصرف آن برای موارد زیر زیان آور است:

 اعصاب و اعضایی که بافت عصبی فراوان دارند مانند معده و رحم

در بعضی افراد باعث بروز زخم های گوارش (سحج) در معده و روده ها می شود.

 بدن را لاغر می کند.

نیروی جنسی را ضعیف و حتی قطع می کند

با توجه به طبیعت سرکه،  افرادی که دارای غلبه سردی هستند باید از مصرف سرکه بپرهیزند و افراد دارای مزاج های سرد و خشک یا سرد و تر، کمتر سرکه مصرف نمایند.

لازم به ذکر است سرکه برای مبتلایان به درد مفاصل و زخم معده نیز مضر است.

 

سرکه های تقلبی دارای اسید استیک هستند و بعضاً هیچگونه تخمیر و مراحل تولید سرکه طبیعی در تولید آن وجود ندارد لذا بهای آن به مراتب از سرکه طبیعی ارزانتر تمام می شود ولی این نوع سرکه به استثنای طعم ترش دارای هیچ خاصیت دیگری نیست.

 

سنجد

طبع آن سرد و خشک است.

جهت تسکین سردرد مفید است.

مقوی معده می باشد

مصرف آن در اطفال بسیار مفید بوده و به رشد و نمو آن ها کمک می کند

در بیماری های ریه سودمند است.

پودر هسته سنجد در درمان التهاب‌های حاد و مزمن کاربرد دارد و آرتروز را درمان می‌کند.

امام صادق (علیه السلام ): سنجد، گوشتش گوشت مى رویاند، استخوانش استخوان را رشد مى دهد و پوستش پوست را مى پرورد. علاوه بر این ، سنجد کلیه ها را گرم مى کند، معده را پاک مى سازد، مایه ایمنى از بواسیر و تقطیر البول است ، ساق پا را قوى مى کند و رگ جذام را به کلى قطع مى نماید.

 

سمنو

سمنو یکی از غذای خوشمزه اکثر مناطق ایران است که از عصاره جوانه گندم آنرا تهیه می شود.

غذای کاملی است و تقریبا تمامی مواد مورد نیاز بدن در آن وجود دارد.

تمامی خواصی که برای جوانه گندم ذکر می شود در این غذا وجود دارد. از جمله لطافت و زیبایی پوست، تقویت بدن، چاق شدن بدن های نحیف و لاغر، تقویت مغز، رفع درد سینه و ...

سمنو یکی از بهترین غذاهای مناسب برای خانم های باردار است.


 
 
علایم ظهور
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ٩:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/٢
 

با یکی از علائم ظهور آشنا شوید!!

سفیانی

امام زین العابدین(علیه‌السلام) فرمودند: خروج سفیانى از مسائل حتمى و مسلم است، و در برابر هر قیام کننده‌اى یک سفیانى وجود دارد.

 

 


از مباحث مهدویت دو موضوع را انتخاب کردیم که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم:

فواید علایم ظهور چیست؟

در رابطه با اینکه ظهور علایم یاد شده، چه فایده هایى دارد، مى توان در سه فایده خلاصه کرد:

اول اینکه: این علامات مى توانند جنبه تشریفاتى داشته باشند که خداى متعال به وسیله اینها تجلیلى از مقام آن حضرت نماید، چنانکه از تولد خاتم الانبیاء (صلى الله علیه وآله وسلم) به علاماتى تجلیل نمود. پس ظهور این علامات، بر عظمت آن حضرت و اهمیت مقاصد و منویات او دلالت دارد.

دوم اینکه: اعلام خطر و جنگ به دشمنان است، یعنى به وسیله این امور، دشمنان آن حضرت را قبل از شروع به جنگ، تهدید و ارعاب مى کند، و شاید همین امور هم از اسباب رعب و وحشتى باشد که در احادیث وارده شده که آن حضرت به وسیله رعب و وحشت نصرت و یارى مى شود و به هر سمتى حرکت کند، به اندازه دو ماه راه پیشاپیش او رعب حرکت مى کند.

سوم اینکه: مژده و بشارت به منتظرین و طالبان وصال است، تا هم تسکین خاطر پیدا نمایند و هم آماده خدمتگزارى شوند، ترسى که از دشمنان داشتند از خود زایل، و قوت قلبى حاصل کنند.

 

سفیانى کیست؟

یکى از علایم ظهور امام مهدى (عجل الله فرجه) که وقوعش حتمى و قطعى شمرده شده است، خروج سفیانى است.

اخبار و روایاتى که بر وجود و خصوصیات او دلالت دارند، بدین ترتیب مى باشند:

حتمى بودن خروج او: امام صادق (علیه السلام) فرموده است: (پیش از قیام قائم (علیه السلام) پنج علامت حتمى مى باشد: یمانى، سفیانى، صیحه آسمانى، قتل نفس زکیه، و فرو رفتن سرزمین بیدا).(1)

نام و نسب او: امیرالمۆمنین(علیه السلام) فرمود: (فرزند خورنده جگرها، از وادى یابس خارج مى شود... اسمش عثمان و پدرش عنبسه و از اولاد ابو سفیان است).(2)

امام زین العابدین (علیه السلام) نقل شده، خروج سفیانى از مسائل حتمى و مسلم است، و در برابر هر قیام کننده اى یک سفیانى وجود دارد

و امام زین العابدین (علیه السلام) فرموده است: (سپس سفیانى ملعون از وادى یابس بیرون مى آید، وى از فرزندان عنبسه بن ابى سفیان است).(3)

 

خصوصیات فردى او:

امام باقر (علیه السلام) در این رابطه مى فرماید: (سفیانى، سرخ رویى سپید پوست و زاغ چشم است، هرگز خدا را پرستش نکرده و هرگز مکه و مدینه را ندیده است..)(4)

عقیده او:

از برخى روایات استفاده مى شود که سفیانی مسیحى و یا از ساخته هاى مسیحیت است. مانند روایتى که شیخ طوسى نقل کرده است که: (سفیانى از شهرهاى روم روى مى آورد براى انتقام و در گردنش صلیب است..)(5) البته این روایت که از معصوم نقل نشده نمى تواند مورد اعتماد باشد.

و از برخى روایات چنین استفاده مى شود که وى مسلمان منحرفى است که کینه حضرت على (علیه السلام) را به دل دارد. چنانکه امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: (گویا سفیانى را مى بینم که در میدان کوفه شما جایگاه خود را گسترده، و منادى او فریاد مى زند؛ هر کس سر شیعه على بن ابى طالب را بیاورد، هزار درهم مزد خواهد گرفت. همسایه بر همسایه مى جهد و گردنش را مى زند و هزار درهم را مى گیرد. آگاه باشید که در آن روز حکومت شما فقط به دست زنازادگان خواهد بود) .(6)

آخرالزمان

زمان خروج او:

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: (امر سفیانى از مسائل حتمى است، و خروجش در ماه رجب مى باشد).(7)

و نیز مى فرماید: (خروج سفیانى و یمانى و خراسانى در یک سال و یک ماه و یک روز واقع خواهد شد).(8)

مکان خروج او: امیرالمۆمنین(علیه السلام) مى فرماید: (سپس پسر جگرخوار (هند، همسر ابو سفیان) از وادى یابس خروج کند، تا به منبر دمشق نشیند).(9)

و امام هادى(علیه السلام) در ضمن حدیثى چنین فرموده است: (خراسانى و سفیانى خروج خواهند کرد، این از مشرق و آن دیگرى از مغرب).(10)

 

مدت حکومتش:

امام صادق (علیه السلام) فرمود: (سفیانى از علایم حتمى است، خروج او در ماه رجب خواهد بود، و از آغاز خروجش تا پایان آن جمعا 15 ماه است که در 6 ماه آن جنگ و پیکار مى کند، و چون شهرهاى پنجگانه (دمشق، حمص، فلسطین، اردن، حلب) را تصرف کرد، 9 ماه فرمانروایى مى کند، و یک روز هم بر آن افزوده نمى شود).(11)

از برخى روایات استفاده مى شود که سفیانی مسیحى و یا از ساخته هاى مسیحیت است. مانند روایتى که شیخ طوسى نقل کرده است که: (سفیانى از شهرهاى روم روى مى آورد براى انتقام و در گردنش صلیب است..)

محل مرگ او:

حضرت امیرالمۆمنین(علیه السلام) در ذیل آیه شریفه ى: (ولو ترى اذ فزعوا فلا فوت) مى فرماید (کمى پیش از قیام قائم ما؛ مهدى (علیه السلام)، سفیانى خروج مى کند، پس به اندازه دوران حاملگى یک زن که 9 ماه باشد حکومت مى کند، لشکریان او به مدینه وارد مى شوند، تا اینکه به (بیدا) مى رسند، خداوند آنها را در زمین فرو مى برد).(12)

به فرض صحت روایت مذکور و مانند آن، تمامى اخبارى که از فرو رفتن لشکرى در صحراى بیدا خبر مى دهند، و مورد قبول شیعه و سنى است، همگى مربوط به سفیانى و برنامه ها و کارهاى او مى شود.

این بود مهمترین خصوصیاتى که در کتب حدیث، پیرامون سفیانى ذکر شده است.

 

سخن آخر این‌که:

ذکر این نکته شایسته است که در پاره اى از روایات استفاده مى شود که امکان دارد سفیانى منحصر به یک فرد نبوده، بلکه اشاره به صفات و برنامه هاى مشخصى باشد، که در طول تاریخ افراد زیادى مظهر آن بوده اند.

از جمله، در روایتى از امام زین العابدین(علیه السلام) نقل شده، خروج سفیانى از مسائل حتمى و مسلم است، و در برابر هر قیام کننده اى یک سفیانى وجود دارد.(13)

 

 پی نوشتها:

(1) کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 650.

(2) همان ماخذ، ص 651.

(3) کتاب الغیبه، شیخ طوسى ص 270.

(4) غیبت نعمانى، باب 18، ص 435.

(5) کتاب الغیبه، شیخ طوسى، ص 278.

(6) کتاب الغیبه، شیخ طوسى، ص 273.

(7) غیت نعمانى، باب 18، ص 426.

(8) همان ماخذ، باب 14، ص 369.

(9) همان مأخذ، باب 18، ص 434.

(10) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 52، ص 232.

(11) غیبت نعمانى، باب 18، ص 426.

(12) تاریخ غیبت کبرى، سید محمد صدر، ص 648.

(13) بحار الانوار، ج 52، ص 182.

آمنه اسفندیاری