منتظر

میوه های عجیب دنیا
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠
 

فارس: در این مطلب با میوه‌هایی آشنا خواهید شد که نه تنها ممکن است،‌ آنها را اصلا ندیده باشید، بلکه از عجیب‌ترین میوه‌های جهان نیز به شمار می‌آیند.

تصاویری مشاهده کنید، از عجیب‌ترین و زیباترین میوه‌های جهان.

1 – Rambutan رامبوتان

این میوه در جنوب شرقی آسیا می‌روید. درخت رامبوتان همیشه دارای میوه است. طعم این میوه شیرین است و می‌توان طعم آن را به انگور تشبیه کرد.






2 – Jackfruit جاک فروت یا جاکویرا

این میوه در جنوب و غرب هند و سریلانکا و فیلیپین و بنگلادش می‌روید. میوه جاک فروت شبیه آناناس است، اما از آن شیرین‌تر است. از چوب این درخت به خاطر استحکام بسیار آن در ساخت اثاث منزل استفاده می‌شود.






3 – Passion Fruit پاشن فروت

زادگاه اصلی این میوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این میوه دارای دانه‌های زیر مانند انجیر است، اما از انجیر شیرین‌تر است و در تهیه بستنی و شیرینی از آن استفاده می‌شود.




4 – Lychee لیچی

زادگاه اصلی این میوه جنوب چین و جنوب هند و تایوان است. پوست این میوه مانند پسته سخت است و گفته می‌شود، قدمت آن به 2000 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. طعم این میوه شبیه انگور است و از جمله میوه‌های سرشار از ویتامین سی است.




5 – Star fruit میوه ستاره

این میوه در هند و سریلانکا و اندونزی می‌روید. طعم آن مثل کیوی و آناناس و سیب شیرین است و و از جمله میوه‌های سرشار از ویتامین سی است.




6 – Mangosteen مانگوستین

زادگاه اصلی این میوه اندونزی است. طعم آن ترش و دارای عطری بسیار خوشبو است و گفته شده از جمله میوه‌های ضدسرطان به شمار می‌آید و دارای فواید بسیار زیاد است. همچنین گفته شده که ملکه ویکتوریا، ملکه انگلیس این میوه را به هرکس که بسیار دوست می‌داشت و مقرب او به شمار می‌آمد، هدیه می‌داد.




7 – Kumqut کومکوت

زادگاه اصلی این میوه چین است و از جمله مرکبات بسیار کوچک به شمار می‌آید که شبیه پرتقال و سرشار از ویتامین سی است.




8 – Durian دریان

زادگاه اصلی این میوه برونئی و اندونزی و مالزی ست و به دلیل اندازه بزرگ آن به ملکه میوه‌ها معروف است. این میوه دارای بوی بسیار بدی است، به همین دلیل استفاده از آن در اماکن عمومی ممنوع است، اما طعم آن شیرین است.




9 – Dragon Fruit میوه اژدها

زادگاه این میوه مکزیک و مرکز و جنوب آمریکاست و به خاطر شکل و رنگش به این نام نامیده شد. این میوه دارای سه رنگ سفید و صورتی و قرمز و طعم آن شبیه گلابی است. با برگ‌های این درخت چای نیز تهیه می‌شود.






10 – African cucumber خیار آفریقایی

زادگاه اصلی این میوه صحرای کالاهاری در آفریقاست. این میوه دارای دو نوع سمی و غیرسمی است. نوع سمی ای میوه دارای پوستی به رنگ سبز است و نوع خوراکی آن دارای پوستی به رنگ زرد و طعم آن شبیه انار است و از حیث داشتن دانه‌های بسیار مثل خیار است.


 

11 - Ugli اوگلی

زادگاه آن جامائیکاست و طعم آن شبیه گریپ فروت است.


 

12 – Langsat لانگست

زادگاه اصلی آن مالزی و ویتنام و تایلند و ظاهر آن به شکل تخم مرغ است. طعم این میوه شبیه گریپ فروت و انگور است، اما از آن شیرین‌تر است.




13 – Sugar Apple سیب شکری

زادگاه آن تایلند است و از جمله معروف‌ترین میوه‌های این کشور به شمار می‌آید. پوست آن سفت و محکم، اما طعم آن شیرین و دارای کالری بسیار بالا و سرشار از آهن است و به خاطر شباهت آن به سیب به این نام نامیده شده است.




14 – Salak سالاک

زادگاه اصلی آنمالزی و اندونزی است و به دلیل شبیه بودن پوسته آن به پوست مار Snake-fruit مار میوه هم نامیده می‌شود. از حیث طعم شبیه سیب است، اما نوع ترش آن هم وجود دارد.




15 – Soursop السورسوپ

زادگاه اصلی آن مکزیک و آمریکای مرکزی است. این میوه سرشار از ویتامین C و B1 و B2 است و از آن در تهیه بستنی استفاده می‌شود.

 

16 - Rose Apple سیب گلی

زادگاه آن جنوب آسیاست و از جمله میوه‌های بسیار عجیب است که هم به شکل سیب است و هم بوی و عطر گل را دارد و بسیار خوشمزه است و مقدار بسیار کمی از آن به خارج صادر می‌شود، چون به سرعت فاسد می‌شود.


 
 
دحول الارض
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٠
 

بسم الله الرحمن الرحیم

دحوالارض چیست؟

بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند:«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را یکی از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
روز دحوالارض از روزهای پر برکت خدا برای بندگان سالک الی الله
در کتاب شریف «المراقبات» روایت است که امام رضا ـ علیه السلام ـ فرموده اند:در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت عیسى (علیه السلام) متولد شده اند.
در این روز، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ به قصد حجة الوداع از مدینه با یکصد و چهار هزار یا یکصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (علیها السلام) و تمامى اهل بیت هم السلام عخود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند.
توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.
شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است.
معنای دحوالارض
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.
از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمین هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد. مجموع این گسترده شدن، «دَحو الارض» نام گذاری می شود.
برنامه های معنوی
روز دحوالارض روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه ای دارد؛ از جمله:
1. روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
2. احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.
3. ذکر و دعا.
4. انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن.
دحوالارض در قرآن
در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است. خداوند در آیه 30 سوره نازعات می فرماید: «و زمین را پس از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است.
دعای روز دحوالأرض
یکی از برنامه های پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالأرض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».
مناسبت های دیگر این روز
گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده اند که اهمیت آن را دوچندان کرده اند؛ از جمله:
میلاد ابوالانبیاء حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام.
میلاد حضرت عیسی مسیح ـ علیه السلام.
خروج رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع. در این سفر وجود مقدس امیرالمؤمنین و حضرت زهرا ـ سلام الله علیهما ـ و نیز همه همسران و بسیاری از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.
در روایتی نیز آمده است که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در همین روز قیام خواهد کرد.
زیارت حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است.

 


 
 
جا یگاه پول ایران
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ٩:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٦
 

جایـگاه پـول ایران در میـان کشـورهای منطقـه؛

پـول ایـران چقـدر پرستیـژ دارد؟

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اقتصادی - ارزی: پول ایران طی ماه‌های اخیر سقوطی بی‌سابقه را تجربه کرده است. چراکه روند افزایش قیمت‌ها به صورتی بوده است که حتی فعالان بازار و معامله‌کنندگان ارز که طی ماه‌های گذشته به شدت نسبت به تغییرات بازار حساس شده و سرمایه‌های خود را به این سمت هدایت کرده بودند از روند افزایش قیمت‌ها تعجب زده‌اند و عدم خرید ارز از سوی آنها در شرایط کنونی نشان‌دهنده غیر قابل انتظار بودن وضعیت فعلی است.

به گزارش قانون: هر چند طی سال‌های گذشته پول ایران در رده بندی‌ها در ذیل جدول پول‌های قدرتمند در جهان و حتی منطقه و در میان همسایگان قرار می‌گرفت اما با افزایش قابل توجه قیمت دلار و سقوط ارزش ریال این روند تشدید شده و پول ایران به یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های جهان تبدیل شده است. بر اساس این گزارش قیمت هر دلار آمریکا دیروز در بازار به بیش از 3500 تومان رسید.

هر چند بانک مرکزی طی روزهای اخیر واکنش‌هایی نسبت به وضعیت نامساعد بازار ارز نشان داده و از شکستن مقاومت این بازار سخن به میان آورده است اما با این حال روند افزایش قیمت‌ها نشان‌دهنده بی تاثیری اظهارنظرهای مدیران در این حوزه است.

ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز ایران سبب شده است التهاب در بازار به دلیل رشد تقاضا افزایش یابد. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد برای حفظ قدرت خرید پولشان نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارز اقدام می‌کنند تا با کاهش مداوم ارزش ریال متضرر نشوند. برخی کارشناسان معتقدند تلاش مردم برای حفظ ارزش پولشان در چنین شرایطی می‌تواند به روند بحرانی بازار دامن بزند.

به گزارش خبرنگار قانون، بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری که از چند هفته پیش زیر سایه افزایش قیمت دلار با کاهی قابل توجه خرید و فروش مواجه شده است، امروز کاملا فروش کالاهای خود را متوقف کرده و برخی فروشندگان با استناد به اینکه دلار قیمت ندارد از فروش کالاهایشان خودداری می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پول همسایگان ایران از ایران قدرتمند تر است و حتی افغانی و دینار عراق که دو کشور جنگ زده هستند ارزش بیشتری در برابر پول ایران دارند. بر این اساس ارزش افغانی و دینار عراق طی یک سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
در شهریور ماه سال گذشته هر افغانی 23 تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت هر افغانی به 45 تومان رسیده است. به این ترتیب پول ایران در برابر پول افغانستان کاهشی دو برابری را تجربه کرده است.
در میان کشورهای منطقه دینار کویت قدرتمندترین واحد پول محسوب می‌شود اما با این حال واحدهای پولی که توان چندانی در بازارهای جهانی ندارند نیز از پول ایران ارزش بیشتری دارند. به عنوان مثال ریال ایران در برابر درام ارمنستان ارزش کمتری دارد و یک درام ارمنستان که تا اوایل مهرماه با 5 تومان ایران مبادله می‌شد این روزها با هشت تومان یا هشتاد ریال معامله می‌شود و همین وضعیت نشان دهنده کاهش ارزش پول ایران در برابر درام ارمنستان است. همزمان با رشد قیمت دلار در بازار ایران، قیمت سایر ارزها نیز روند روبه رشدی را تجربه می‌کنند.

جدول زیر نشان دهنده نرخ برابری پول ایران با پول برخی کشورهای منطقه است. قیمت‌ها به ریال که واحد رسمی پول ایران است درج شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

قیمت دلار و سکه در روزی که
احمدی نژاد رئیس جمهور شد، چقدر بود؟!


در طول این سال ها، دلار 4 و سکه 14 برابر افزایش یافته است که در نوع خود رکوردی عجیب محسوب می شود !


به نقل از عصرایران: قیمت دلار در سال 1384 زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت، 902 تومان بود و اینک (شامگاه یازدهم مهر) به مرز 3600 تومان رسیده است!
این اعداد نشان می دهند دلار در این سال ها حدود 4 برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است.

همچنین زمانی که احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور سوگند خورد که "در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد" (اصل 121 قانون اساسی) و بر روی صندلی ریاست جمهوری نشست، هر قطعه سکه بهار آزادی 96 هزار تومان بود ولی امروز یک میلیون و 330 هزار تومان است که بر این اساس، افزایشی قریب به 14 برابری را نشان می دهد.

به گزارش جهان: در گزارشی که صندوق بین المللی پول از نرخ برابری ارز کشورهای مختلف اعلام کرده است ریال ایران در بین کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا بی ارزش ترین پول می باشد. این در حالی است که در چند سال گذشته خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود، ریال ایران دهمین پول کم ارزش دنیاست. بر اساس آن گزارش در سال ۲۰۰۵ میلادی هر دلار آمریکا برابر ۸ هزار و ۷۶۴ ریال بود، کم ارزش ترین پول خارجی در برابر دلارآمریکا لیر ترکیه بود که هر دلار آمریکا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیر ترکیه ارزش داشت.

بر اساس این گزارش، پزو کلمبیا با نرخ برابری ۱,۸۹۶ و واحد پول کره جنوبی با نرخ برابری ۱,۱۷۲ سومین واحد پول بی ارزش جهان در برابر دلار میباشد. بدین ترتیب ریال ایران در فاصله ۶ سال به کم ارزش ترین پول جهان در برابر دلار آمریکا تبدیل شده است. گفتنی است حفظ ارزش پول ملی مهمترین وظیفه بانک مرکزی است.

به گزارش مهر: همزمان با نوسانات شدید نرخ ارز در بازار تهران، قیمت هر ریال عربستان هم در مدینه منوره به یکهزار تومان افزایش یافته که این موضوع منجر به کاهش قدرت خرید زائران ایرانی و نگرانی فروشندگان کالاها در این شهر شده است. همزمان با نوسانات شدید قیمت ارز در ایران، افزایش غیرمنتظره "ریال عربستان" زائران ایرانی را در مکه و مدینه منوره غافلگیر کرده است.

در روزهای اخیر و با ورود تعداد قابل توجه‌ای از زائران ایرانی به مدینه منوره، قیمت هر ریال عربستان در بازارهای رسمی و غیر رسمی تا مرز یکهزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که در مراسم حج سال گذشته هر ریال عربستان حدود ۳۵۰ تومان ارزش داشت و خرید با ریال عربستان برای زائران ایرانی دارای صرفه اقتصادی بالایی بود. با این وجود، در سالجاری با افزایش ۳ برابری قیمت هر ریال عریستان سعودی در مقایسه با سال گذشته، قدرت خرید زائران ایرانی به شدت کاهش یافته است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پول ملی و جریحه دار شدن غرور ایرانیان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


عصرایران ؛ جعفر محمدی: امروز خبر رسید که قیمت ریال عربستان، 10 هزار ریال ایران شد ؛ یعنی باید 10000 ریال ایران داد تا 1 ریال عربستان گرفت!* به مباحث اقتصادی این قیمت کاری ندارم و اینکه چه عواملی باعث افت شدید ارزش پول ملی شده است؟ (که البته این موضوع جای بحث فراوان دارد) ؛ آنچه در این نوشتار کوتاه می خواهم بدان اشاره کنم، سرافکندگی ملی ما ایرانیان در برابر ملل دیگر است در خصوص ارزش پول های ملی.

اکنون حاجیان ایرانی در عربستان هستند و روند عزیمت شان به حج تمتع همچنان ادامه دارد. آیا این افراد که خیلی هایشان اصلاً در قید و بند دلار و ریال و ارز و سکه هم نیستند، هنگام تبادل ارزها، وقتی متوجه می شوند که ریال کشورشان یک ده هزارم ریال عربستان می ارزد احساس سرافکندگی نخواهند کرد؟ آیا سقوط بی رویه ارزش پول ملی، گذشته از همه آسیب هایی که دارد، غرور ملی ایرانیان را نیز جریحه دار نمی کند؟!

آیا شرم آور نیست که دینار کویت ، 10 هزار تومان باشد؟ یا برای گرفتن یک لیره ترک ، 1800 تومان باید پرداخت یا یک رینگیت 1090 تومان بیارزد یا هر افغانی افغانستان ، 480 برابر ریال ایران ارزش داشته باشد؟!

دوستی که اخیراً از یک سفر خارجی بازگشته است تعریف می کرد که وقتی می خواست از مغازه ای خرید کند، برای این که بداند قیمت کالای مورد نظر، به ریال چقدر می شود، از ماشین حساب فروشگاه استفاده کرد و بعد از تبدیل قیمت به ریال، عددی با کلی صفر بر صفحه آن ظاهر شد.

متصدی فروشگاه که گویا چیز شگفت انگیزی را دیده بود، همکارش را صدا کرد که "بیا و ببین پول این ها چقدر بی ارزش است که در برابر پول ما به عددی با این همه صفر تبدیل شد" و درست در همان حالی که می خندیدند از من پرسید: شما از کدام کشور آمده اید؟!

هر ایرانی وطن دوستی می تواند حال آن هموطن را در آن لحظه حدس بزند ...

مسوولان بفهمند که ارزش پول ملی، فقط یک ارزش اقتصادی صرف نیست، یک ارزش ملی هم هست، مانند خیلی از ارزش هایی که مدعیان ارزشگرایی، از آنها دم می زنند.

*قیمت ها در این مطلب، مربوط به زمان نگارش است و با توجه به بالا و پایین رفتن مداوم قیمت ها، نهایی نیستند.

به گزارش تعامل: بیشتر تیتر خبرگزاری های دنیا امروز درباره سقوط وحشتناک ارزش ریال ایران است. کاهش 6 درصدی ارزش پول ملی ایران طی یک روز! وقتی دزدان دریایی سومالی در فقدان دولت مرکزی بهتر از دولتمردان ایرانی؛ ارزش پول ملی خود را حفظ می کنند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

واکنش آمریکا به سقوط ارزش ریال در ایران


خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کاهش ارزش ریال به معنای موفقیت فشارهای بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی تاکنون علیه ایران اعمال کرده است.

"ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد: از دیدگاه ما، کاهش ارزش ریال نشان‌دهنده موفقیت فوق‌العاده فشار بین‌المللی است که ما بر اقتصاد ایران وارد کرده‌ایم. ایران تحت فشار زیادی قرار دارد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران به شدت از سیستم مالی جهانی دور شده و بخش اعظم نفت ایران از بازار خارج شده است. پول رایج ایران سقوط کرده و شرکت‌ها در سراسر جهان از معامله با شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند. این‌ها، شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی اعمال کرده و این تحریم‌ها برای وادار کردن ایران برای توجه کردن به اهمیت توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: فکر نمی‌کنیم اگر ایران تحت فشار قرار نگیرد، پای میز مذاکره با 1+5 حاضر شود. برخی مقامات پس از مذاکرات هفته گذشته در سازمان ملل، گفتند، اتحادیه اروپا و آمریکا اکنون در حال بررسی تشدید تحریم‌ها هستند و در عین حال به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله به ایران هستند.

اتحادیه اروپا اولین گروهی است که قصد دارد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات 1+5 با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: گام بعدی که بر می‌داریم تشدید تحریم‌هاست.

طی هفته‌های اخیر افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و به بیان دیگر کاهش ارزش پول ملی علاوه بر آنکه بازار پر التهاب و بی ثبات کالا و خدمات را پدید آورده، با دامن زدن به گرانی‌های وحشتناک مردم را دچار مشکلات جدی ساخته است. این درحالیست که بازار پر التهاب ارز موجب نگرانی‌های جدی برای مردم شده و گرانی‌های ناشی از آن بر دوش مردم سنگینی می‌کند.


جا دارد به دولتمردان عزیز به خاطر این پیروزی ها و دستاوردهایی اینچنین درخشان؛ تبریک و خدا قوت بگوییم.

عکس العمل دلار در زمان مشاهده قیمتش در ایران :

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 
 
برکاتحضور امام رضا (ع) در ایران
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ۱٠:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٥
 
از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا(ع) به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی، صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.

 حضرت على بن موسى، ملقب به رضا، در سال 148 هجرى قمرى 11 ذیقعده در مدینه به دنیا آمد. پدر آن حضرت امام موسى بن جعفر و مادرش بانویى بزرگوار به نام «نجمه» بود. که او را سمانه و تُکْتَمْ و طاهره نیز می گفتند. بعد از شهادت امام کاظم(ع)، آن حضرت در 35 سالگى عهده دار مسئولیت امامت و حفظ مبانى اسلامى و رهبرى شیعیان شد.

مدت امامت امام هشتم حدود 20 سال بود که می توان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد: 10 سال اول امامت آن حضرت که همزمان با دوره زمامدارى هارون بود. 5 سال بعد از آن که مقارن با خلافت امین، فرزند هارون بود. 5 سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامى آن روز بود.
 
امام رضا(ع) در هر یک از این سه دوره، به مقتضاى مسئولیت خطیر امامت، با اوضاع و احوال پیچیده خلافت آن روز که به نام اسلام بر مردم حکومت می شد و با وجود نابسامانى هاى زیادى که از جهات مختلف در زندگى اجتماعى مردم وجود داشت، وظایف متناسب خود را در راه خدمت به اسلام انجام می داد.
 
سفر امام رضا(ع) به ایران
 
مأمون که در زمان پدرش از طرف وى والى خراسان بود، بعد از درافتادن با برادرش امین و کشتن او، مرکز خلافت را از بغداد به مرو منتقل کرد.  پس از استقرار حکومت، دو چیز او را واداشت که از امام على بن موسى الرضا(ع)دعوتى مصرانه به عمل آورد تا حضرت را به زور و اکراه هم که شده به مقر حاکمیت خود بکشاند:1ـ خالى بودن دستگاه حکومتى از وجود یک رکن مهم علمى و معنوى،2ـ جلوگیرى از نفوذ چشمگیر مردم آگاه، به ویژه طرفداران آل على(ع).
 
مأمون گمان می کرد با آمدن على بن موسى الرضا(ع) به ایران، ضمن پر شدن خلأ علمى و معنوى، با عَلَم کردن ولیعهدىِ آن حضرت، در ظاهر به خواسته هاى طرفداران آل على و پیروان امام هشتم جامه عمل پوشانده می شود و آرامشى در قلمرو حکومت ایجاد و راه بهره بردارى هاى سیاسى هم هموار می گردد، یا دست کم با این اقدام، سرپوشى روى کارهایى که شده و یا در شرف انجام است، گذاشته می شود.
 
در خطه ایران، مردم به آل على و امامان شیعه، علاقه و محبتى خاص داشتند و زمینه مساعدى از نظر معنوى در دلهاى مردم ایران درباره علویان وجود داشت. در آن زمان چشم امید شیعیان به سوى امام على بن موسى الرضا(ع) بود، امامى که آوازه دانش و پاکى او به همه اقطار اسلامى رسیده بود، امّا امکان بهره بردارى از افکار بلند و اهداف الهى او فراهم نبود.
 
پدر بزرگوارش سالهاى طولانى را در زندان هارون گذرانده بود و خودش نیز مدتها تحت نظر دستگاه هاى حاکم بود. مأمون می خواست ضمن استفاده از موقعیت علمى و اجتماعى حضرت رضا(ع)، کارهاى او را تحت نظارت کامل خود قرار دهد. از طرف دیگر، با این کار، می توانست محبوبیت قابل ملاحظه اى در میان مردم بسیارى که امام رضا را دوست داشتند به دست آورد. در نهایت قرار شد که امام رضا(ع)را براى حضور در مرکز خلافت اسلامى که از حدود کشورهاى عربى به ایران منتقل شده بود، حاضر سازند.

واکنش امام رضا(ع) به دعوت مأمون
 
امام رضا(ع) براى اینکه به مأمون و کارگزاران او بفهماند که از مقاصد نهانى و نقشه هاى طرح شده آگاهى دارد، ابتدا دعوت را نپذیرفت، ولى اصرار و تأکیدهاى فراوانى انجام گرفت تا سرانجام، منجر به حرکت امام از مدینه به طرف مَروْ، مرکز خلافت اسلامى آن روز شد.امام طى مسافرتى به مکه، از طریق عراق، عازم خراسان شد. از مکه تا بصره، قافله با تشریفاتى خاص به راه افتاد.
 
امام رضا(ع) هیچ کس از افراد خانواده را همراه نیاورد، حتى یگانه فرزند عزیز خود محمد، ملقب به «جواد(ع)» را هم در مدینه گذاشت و خود به تنهایى راهى سفر به ایران شد. امام در طول راه حجاز تا بصره، در هر شهرى به مناسبتى، با مردم مذاکراتى داشت. از بصره تا خرمشهر و از خرمشهر به اهواز و سپس از راه اراک، رى و نیشابور، مسافرت ادامه یافت. سرانجام،  10 شوال 201 هجرى قمرى قافله به مرو رسید.

با ورود امام رضا(ع) به ایران جغرافیای تشیع تغییر کرد و ایران به قطب معارف شیعی تبدیل شد. امام با حضور خود معارف را گسترش داد و درهای همه علوم به ایران باز شد و موقعیت این سرزمین به عنوان مرجع و منبع علوم به تثبیت رسید.
 
تا پیش از امام رضا(ع) در مکتب تشیع فرقه ها و دیدگاه‌های مختلف انحرافی وجود داشت و این در حالی است که با حضور امام هشتم (ع) نگرش فرهنگی جامعه ایران دچار تحول جدی می‌شود. بدین معنا که وقتی امام جواد(ع) فرزند امام رضا(ع) به مقام امامت منصوب می‌شود، هیچ اختلافی در جامعه شیعی آن دوره اتفاق نمی افتد که این نشان از بلوغ فرهنگی است که توسط امام ایجاد شده بود.
 
این تغییر جغرافیا و توسعه فرهنگی در ایران، نمادهای تازه ای را در فضای جامعه آن دوره ایجاد کرد. به گونه ای که بر اساس تاریخ شیعه، مردمی که بر سر امامت امام موسی بن جعفر(ع)، امام صادق(ع) و دیگران دچار آن اختلافات بنیادی فرهنگی بودند، نسبت به امامت امام جواد(ع) آن هم در سنین کودکی هیچ اختلافی ندارند. بنابراین این تحول و بلوغ فرهنگی حاصل حضور امام رضا(ع) در مکتب ایران است.
 
به همین دلیل عصر امامت امام رضا(ع) را می توان به عنوان دوران طلایی تمدن اسلامی خواند؛ زیرا امام رضا(ع) تمامی انحرافات و کج روی‌های ایجاد شده را از فضای جامعه محو کرد، این انحرافات به مبانی عمیق دینی و علمی تبدیل شدند و مردم به بلوغ کامل اجتماعی و فرهنگی رسیدند. این فرهنگ عمیق مبنای تغییر و تحول تمدنی شد که بعدها مبنای تمامی تمدنهای دیگر قرار گرفت، ضمن اینکه معارف ناب دینی به عنوان پشتوانه تمدن اسلامی قرار گرفت.

برکات حضور امام رضا (ع) در ایران
 
بی شک باید حضور امام رضا (ع) را در نیشابور نقطه عطفی در تاریخ تشیّع این منطقه (و به دنبال آن در ایران) به شمار آورد. علی رغم همه محدودیت هایی که مأمون برای جلوگیری از فعالیت امام رضا (ع) و ارتباط شیعیان با امام (ع) به وجود آورده بود، بارزترین موضوعی که در سیره امام رضا(ع) از مدینه تا مرو، به ویژه در نیشابور مشهود است، تلاش حضرت برای معرفی جایگاه معصومین(ع) در این فرصت است.
 
امام رضا (ع) از لحظه حرکت از مدینه تا مرو از روش های گوناگون برای شناساندن شیعه بهره برد. «رجاء بن ابی الضحاک» که مأمور آوردن امام به مرو بود، می گوید: امام در هیچ شهری از شهرها فرود نمی آمد، مگر اینکه مردم به سراغ او می آمدند و مسایل دینی و اعتقادی خویش را از او می پرسیدند. امام در طول مسیر، احادیث را از طریق پدرانش به حضرت علی و پیامبر (سلام الله علیهم اجمعین ) می رساند که این بهترین روش برای معرفی مکتب تشیّع و خنثی کننده توطئه هایی بود که شیعه را خارج از دین می شمرد.
 
حدیث سلسلةالذهب و رفع انحرف از تشیع
 
امام رضا(ع) در حرکت از مدینه به خراسان به شهر نیشابور رسیدند و مردم زیادى به استقبال ایشان شتافتند و از وی درخواست کردند تا آنها را با حدیثى از پدران خود خشنود سازد. امام رضا (ع) فرمود: پدرم از پدرش و او نیز از پدرش... تا على (ع) و او از رسول خدا(ص) و رسول خدا(ص) نیز از خداوند متعال نقل فرمود که: لااله الاالله حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابی؛ لااله الاالله دژ استوار من است، پس هر کس در این حصار وارد شود از عذابم محفوظ است.
 
امام چند قدمى حرکت کردند و سپس برگشته و فرمودند:  بشرطها و انا من شروطها، به شرط هاى آن و من از جمله شرط هاى آن هستم. مقصود امام (ع) از شرطها، اعتراف به این واقعیت است که حضرت رضا(ع) مانند پدرانشان از سوى خدا امام و حجت است و اطاعتش بر همه واجب است.

امام ابتدا و بلافاصله نفرمود قال رسول الله(ص) بلکه فرمود سمعت من ابی و ... یعنی از پدرم شنیدم و او از پدرش و ... یک یک پدران را گفت تا رسید به امام حسین(ع) که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین(ع) و او نیز از پیامبر(ص) شنید و پیامبر از جبرئیل شنید که خداوند فرمود: "کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی توحید و اقرار به وحدانیت خدا حصار من است که هر کس به درون این حصار وارد شود از همه عذابها در امان است.
 
امام رضا(ع) این حدیث را از زبان پدرش و به ترتیب تا پیامبر و بعد به خداوند نسبت می دهد که این نشان می دهد حدیث سلسلة الذهب حدیث قدسی است. این حدیث از این جهت که سندش دقیق و از زبان بزرگان و ائمه است به "حدیث سلسلة الذهب" معروف شده که نکات بسیار مهمی در آن مستتر است.
 
وقتی امام این حدیث قدسی را فرمودند همینکه کاروان حرکت کرد  امام دستور به توقف دادند و قافله ایستاد و مجددا پرده کجاوه کنار رفت و حضرت در اینجا سخنی دارند که مربوط به خود ایشان است و فرمود: "بشروطها و انا من شروطها". امام رضا(ع) در ادامه این حدیث می فرمایند که تنها اعتقاد به خدا کافی نیست و مسائل دیگری نیز وجود دارد که رعایت مجموعه اینها از سوی فرد او را دیندار می کند. در این حدیث نشان داده می شود که ارتباط بشر در گرفتن پیام از ذات احدیت اصل است یعنی اولا توحید و خداباوری یک اصل اعتقادی است که باید به باور برسد و ثانیا پذیرش رهبری بشری از میان انسانها به نام پیامبر در این حدیث مستتر است.
 
بر اساس این حدیث، ایمنی شخص موحد از عذاب الهی شروطی دارد که حضرت رضا(ع) تنها یک شرط آن را در این حدیث بیان فرمودند و" انا من شروطها" یعنی توحیدی که در کنار آن اعتقاد به رهبری انسانهای پاک و لایق و مورد عنایت خدا باشد شرط اساسی در امان ماندن از خشم الهی در دنیا و آخرت است.
 
امام با بیان این حدیث در جمع مردم نیشابور که اکثرا سنی مذهب بودند و از جمله  مهمترین شهرهای ایران و پایگاه فرهنگی اهل سنت بود، مسئله ولایت امیرالمؤمنین بعد از خاتمیت رسالت پیامبر و نیز امامت و رهبری ائمه معصومین را دوباره مطرح می کنند و با صدای بلند تأکید می فرمایند که  ای کسانی کهاهل نماز و قرآن و ... هستید، بدانید اگر از ولایت خاندان پیامبر و امامت ما دور باشید اعمال عبادی شما بی ارزش خواهد بود و نجات بخش نیست.
 
در واقع حدیث سلسلة الذهب نشانه رد شیعیان 7 یا 5 و 3 امامی از سوی امام رضا(ع) است. برخی شیعیان پس از امام صادق (ع) معتقد بودند که فرزند ایشان اسماعیل- که در زمان خود امام صادق(ع) از دنیا رفت-  ادامه سلسله امامت است و یا بعد از امام کاظم(ع) گروه واقفیه معتقد بودند که امام کاظم نمرده و روزی بر می گردد و او مهدی موعود است که امام رضا(ع) با بیان حدیث سلسلة الذهب بر انحراف آنها از شیعه واقعی تأکید فرمود. امام رضا(ع) با بیان جمله  "بشروطها و انا من شروطها " به تمام احزاب و فرقی که پرچم مخالفت امام کاظم و امام صادق و شخص امام رضا (علیهم السلام) و حتی قبل از آنها را بر افراشته بودند، انحراف آنها را گوشزد می کند .

علل پذیرش ولایتعهدی از طرف امام هشتم(ع)
 
پذیرش ولایتعهدی مأمون از طرف امام رضا(ع) دلایل گوناگونی دارد ، شاید امام(ع) احساس کردند نپذیرفتن ولایت عهدی، تنها به قیمت جان او تمام نمی شود، بلکه جان تمام شیعیان و علویان هم به خطر می افتد. اگر در آن شرایط برای امام(ع) جایز بود جان خود را به خطر اندازد، امام برای علویان و شیعیان چنین روا نمی دانست.
 
چنانچه امام با رد مقام ولایتعهدی، خود و پیروانش را به نابودی می کشاند، کفر و الحاد همه جا را فرا می گرفت و در نتیجه مأمون به اهداف شوم خود دست می یافت. در واقع پذیرش ولایت عهدی از سوی امام(ع) را می توان یک اعتراف ضمنی از طرف عباسیان دانست که علویان هم در این حکومت سهم شایسته ای دارند. امام رضا در بیاناتشان به علت پذیرش ولایتعهدی اشاره کرده و فرمودند: همان انگیزه ای که جدم امیرالمؤمنین (ع)را وادار به شرکت در شورای شش نفره نمود، مرا نیز به پذیرش ولایت عهدی واداشت.
 
در پذیرش شروط ولایت عهدی، امام به خوبی به توطئه ها و هدف های پنهان و آشکار مأمون آگاهی داشت. گفتار و رفتار حضرت حکایت از اجبار و عدم رضایت او در این پذیرش نمادین می کرد و به همین جهت حضرت ولایت عهدی را با شرایط خاصی همچون، عدم دخالت در کار امر و نهی و عزل و نصب و کارهای حکومتی، عدم پرداختن به امر قضاوت، عدم جابجایی و نقض هیچ رسم و سنتی، پذیرفتند.
 
در واقع امام با گذاشتن این شرایط خط بطلانی بر اهداف مأمون کشید و این امر موجب شد تا حکومت نتواند کارها را به نام امام پیش ببرد و امور را به صورت شرعی و دینی جلوه دهد. از طرف دیگر، چون موضع امام (ع) عدم اعتراف به قانونی بودن نظام حکومتی او بود، به همین دلیل و با چنین شرایطی دیگر مأمون قادر به اجرای نقشه هایش به نام امام (ع) نبود.

 پس از اینکه مأمون به عظمت معنوی امام در جامعه پی برد و از طرفی با اعتراض عباسیان بغداد در مورد واگذاری ولایتعهدی به حضرت مواجه گردید، تصمیم گرفت امام (ع) را از سر راه خود بردارد.

مأمون برای شکستن شخصیت علمی حضرت، اقدام به تشکیل مجالس مناظره و مباحثه با دانشمندان ادیان مختلف نمود که با حضرت رضا(ع) به مناظره و مباحثه بنشینند، شاید از این رهگذر بتواند در مباحثات علمی که بین آنها به وجود می آید شکستی برای حضرت ایجاد کند و از محبوبیت آن وجود مقدس در بین مردم، بکاهد.

سرانجام توفیق نیافت و دانشمندان برجسته تمام ادیان و مذاهب از مراکز علمی جهان با امام (ع) به بحث و گفتگو نشسته و همه عالمان مذاهب و صاحبان افکار و آرای مختلف به بزرگواری و احاطه علمی آن حضرت اقرار و اعتراف نمودند. پیروزی های حضرت در مباحثات، مأمون را نا امید کرد، وی خود را در تحقق اهدافش شکست خورده و ناکام دید.
 
در حالی که روز به روز بر عظمت امام رضا(ع) افزوده می شد و حقانیت فرزند پیامبر(ص) روشنتر می گردید، مأمون بعد از گذشت دو سال از ورود امام(ع) به خطه خراسان، حضرت را که حدود 55 سال از عمر پر برکتش سپری شده بود در روز جمعه آخر صفر سال 203 هـ ق- در سناباد نوقان، که امروز یکى از محله هاى مشهد است- بوسیله انگور زهرآلود مسموم کرد و به شهادت رساند. آنگاه از باب عوام فریبی، خود را عزادار نشان داد و امر کرد تا پیکر مطهر امام(ع) را در سرای حاکم عباسی (بقعه هارونی) به خاک بسپارند. پس از شهادت حضرت رضا (ع) و دفن ایشان، بنا به پیشگویی آن حضرت، خراسان، مطاف فرشتگان الهی و قبله نیاز و زیارتگاه شیعیان جهان شد.
 
نگاهی به برخی برکات حضور امام رضا (ع) در ایران
 
هجرت اجباری امام(ع) از مدینه به مرو نه تنها موجب افشای سیاستهای خائنانه مأمون گشت، بلکه پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع و تبدیل خراسان بزرگ به کانون تشیع و تلاش برای تحکیم مبانی عقیدتی و کلامی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی از عالی ترین نتایج این هجرت پر برکت به شمار می رود.
 
رشد حوزه های علمی و گسترش تشیع، ایجاد فضاهای زیارتی و عبادی، ایجاد موقوفات، شفاخانه یا دارالشفاء، مهاجرت سادات به ایران و قیام محمد بن قاسم از جمله نتایج هجرت امام رضا(ع) به سرزمین ایران به شمار می رود. از جمله مسئولیتهای مهم ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع)، از یک سو، ارشاد و هدایت آحاد مردم و سوق دادن آنها به قرآن و سیره پیامبر اعظم(ص) و از دیگر سو، تعلیم و تربیت مردم و توجه دادن آنان به علم و دانش و مبارزه با انواع نادانیها، جهالتها و شبهات و سرانجام تربیت شاگردان، عالمان و اندیشمندان بوده است، کسانی که هر یک در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی سهم بسزایی داشته اند.
 
امام رضا(ع) هم در مدینه منوره و همزمانی که به مرو هجرت نمود، همواره پاسخگوی تشنگان و جویندگان دانش و معرفت بود. در این خصوص، آن حضرت فرمود: "دانشهای ما را فراگیرید و به مردم یاد دهید، زیرا اگر مردم زیبایی سخن ما را بدانند، از ما پیروی میکنند. همچنین ایشان می فرمود: "من در روضه منوره نبوی می نشستم، در حالی که علمای بسیاری در مدینه حضور داشتند، هنگامی که یکی از آنان در پاسخ سئوالی در می ماند، همگی آنان، افراد را به نزد من می فرستادند و من پاسخگوی سئوالات آنان بودم.
 
امام علی بن موسی الرضا(ع) طی دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان بسیار تلاش نمود و با مناظره های علمی با اهل کتاب و نحله های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را فراهم آورد. آن حضرت، با تشکیل محافل علمی، کلامی و حدیثی به دفاع از اصول اسلام و فرهنگ اهل بیت پرداخت و به شبهات و ایرادات فِرَق مختلف پاسخ داد.
 
شمار مناظرات امام رضا(ع) با اهل کتاب و نمایندگان مسیحیان، یهودیان، مانویان، زرتشتیان، صابئین و فرق اسلامی بسیار است. مباحث این مناظرات علمی درباره آفرینش جهان، توحید، صفات خداوند، انبیای الهی و عصمت آنان، جبر، اختیار و امامت، تفسیر آیات گوناگون قرآن، فضایل اهل بیت(ع)، احادیث، دعا و احکام دین بود.
 
این مناظرات از یکسو موجبات عظمت علمی امام رضا(ع) و از سوی دیگر زمینه رسوایی و سرافکندگی مأمون در مقابل علمای ادیان و از سوم سو، حقانیت و شایستگی امام(ع) و غاصبانه بودن خلافت مأمون و از سوی چهارم زمینه پی بردن علمای ادیان نسبت به جایگاه رفیع شریعت، و احکام اسلام و کامل بودن آن را فراهم نمود.
 
پیشگویی امام رضا(ع) از پشیمانی مأمون در دعوت از ایشان
 
چنانکه امام رضا(ع) جریان پشیمانی و رسوایی مأمون را قبل از برگزاری مناظرات با علمای ادیان، به «نوفلی» چنین فرمود: "ای نوفلیّ! میخواهی بدانی چه زمانی مأمون پشیمان می شود؟ گفتم: بله. فرمود: زمانی که ببیند با اهل تورات با توراتشان و با اهل انجیل با انجیلشان و با اهل زبور با زبورشان و با صابئین به عِبری و با زردشتیان به فارسی و با رومیان به رومی و با هر فرقه ای از علما به زبان خودشان بحث می کنم، و آنگاه که همه را مجاب کردم و در بحث بر همگی پیروز شدم و همه آنان سخنان مرا پذیرفتند، مأمون پشیمان خواهد شد."
 
با توجه به جوّ عقلگرایی که در زمان مأمون اوج گرفته بود و درگیری معتزله و اشاعره و انشعابات این دو و سر برآوردن فرقه های گوناگون در آن دوره که منشأ آن رواج و توسعه کاربرد عقل در مسائل کلامی و دینی بود، حضور امام رضا(ع) برای تبیین و تحکیم مواضع شیعه و رفع شبهات از آن و رهنمون شیعیان بسیار ضروری و مفید می نمود.
 
علی بن موسی الرضا(ع) افزون بر شرکت در مناظرات عمومی و مجالس علمی که مأمون آنها را تدارک می دید، در منزل خود و مسجد مرو نیز حوزه علمی تشکیل داد و پذیرای شیعیان و پیروان خویش شد، شیعیانی که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک و از طبقات گوناگون برای زیارت آن حضرت و گرفتن راهنمایی و کسب معارف علمی و دینی و حل شبهات و مسائل گوناگون می آمدند تعداد ایشان هر روز بیشتر میشد، تا جایی که مأمون احساس خطر کرد و به «محمدبن عمرو طوسی» دستور داد مانع ورود و اجتماع آنها در خانه حضرت شود.
 
امام(ع) از هر فرصتی در جهت اعتلای اسلام و گسترش فرهنگ ناب شیعی استفاده نموده و در صدد بود به شیوه خالصانه امر به معروف و نهی از منکر نماید و جلوی انحرافات را مسدود کند. از جمله روزی مأمون از امام رضا(ع) خواست که نماز عید را اقامه کند، اما امام ابتدا نپذیرفتن تا اینکه مأمون اصرار کرد، حضرت فرمود: "... من آنگونه که رسول خدا(ص) و امیرالمۆمنین(ع) (برای نماز عید) بیرون میرفتند، بیرون خواهم رفت.
 
 مأمون پذیرفت، آن حضرت با پای برهنه به راه افتاد، پس از اندکی راه را رفت و آنگاه سر به سوی آسمان بلند کرد و تکبیر گفت همراهان و موالیان او نیز تکبیر گفتند، گویی آسمان و در و دیوار نیز با او تکبیر می گفتند، مردم که حضرت رضا(ع) را با آن حال دیدند، صدای تکبیرش را که شنیدند، چنان صداها را به گریه بلند کردند که شهر مرو به لرزه در آمد.
 
خبر به مأمون رسید، «فضل بن سهل» به مأمون گفت: اگر علی بن موسی الرضا(ع) بدین حال به مصلی برود، مردم شیفته او خواهند شد و همه ما بر خون خود بیمناک هستیم. مأمون نیز دستور بازگشت حضرت را داد و امام(ع) نیز بازگشت. از این جریان روشن می گردد که امام(ع) در برنامه های عبادی خویش نیز بر آن بود تا سنت رسول الله(ص) و امیرالمۆمنین را که در تبیین جایگاه شیعه و معارف اسلامی نقش برجسته ای دارد، محقق کند.
 
اقامه نماز باران توسط امام رضا(ع) و وحشت عباسیون
 
یکی از حوادث مهمی که باعث محبوبیت بیشتر امام رضا(ع) در میان مردم خراسان و شیعیان گردید، نزول باران رحمت بر اثر دعای حضرت بود. هنگامی که حضرت به ولایتعهدی مأمون منصوب شد، منطقه خراسان دچار کم آبی شد و مزارع و باغات در معرض خطر قرار گرفت. مأمون از امام(ع) خواست که دعا کند و از خداوند بخواهد تا باران رحمت خود را نازل نماید. امام(ع) به خواسته مأمون پاسخ مثبت داد و پذیرفت که در پیشگاه الهی دعا کند.
 
سرانجام در موعد مقرر به بیابان رفت و مردم زیادی نیز گرد آمده بودند. حضرت بر فراز منبر قرار گرفت و پس از حمد و ثنای پروردگار عرض کرد: "بارالها! تو قدر و منزلت اهل بیت(ع) را بالا بردی و به آنان بزرگی و عظمت بخشیدی، مردم به امید فضل و رحمت تو به ما متوسل شدهاند، از تو درخواست دارم حاجت آنها را برآوری و باران رحمتت را نازل نمایی، بارانی که ویرانی و زیان به بار نیاورد، بارانی که شروع آن موقعی باشد که مردم از صحرا برگشته و به منازل و قرارگاههای خود رسیده باشند. "
 
سرانجام دعای حضرت مستجاب شد و همانطور که از پیشگاه الهی درخواست نموده بود عملی گردید. نزول باران رحمت بر اثر دعای حضرت(ع) موجب قدرشناسی مردم گردید و همه یک زبان می گفتند: بزرگواری ها و کرامات حضرت باری تعالی بر فرزند پیامبر اسلام(ص) گوارا باد.
 
محتمل است که هدف مأمون از فرستادن حضرت برای دعای باران، این بود که ایشان پس از حضور در بیابان به اتفاق انبوهی از مردم و دعا در پیشگاه الهی، دعایشان مستجاب نشود و ایشان را در میان عامه مردم تحقیر نماید. اما با استجابت دعای حضرت، موقعیت مأمون نیز تضعیف و این حادثه برای وی گران تمام شد.
 
استجابت دعای حضرت و نزول باران رحمت، از یک سو موجب فزونی محبوبیت و علاقمندی به امام رضا(ع) در افکار عمومی شد و از دیگر سو، زمینه نفوذ تشیع و گرایش به آن را مخصوصاً در افرادی که معرفت و علاقمندی آنها به امام(ع) ریشهدار و عمیق بود، فراهم کرد.
 
کلام نورانی امام رضا (ع )
 
هدیه کینه ها را از دل می زداید.
کسی که اندوه مؤمنی را بگشاید خدا روز قیامت اندوه را از قلبش می زداید.
از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک کند.
عبادت به بسیاری روزه و نماز نیست، بلکه به بسیار اندیشیدن درکار خداست.
کسی که از خدا توفیق بخواهد ولی تلاش نکند خود را مسخره کرده است.
از ما نیست کسی که همسایه اش از شر او در امان نباشد.
در هر زمان که مردم گناه جدیدی را رایج کنند، خداوند تبارک و تعالی، بلای جدیدی که تا آن زمان سابقه نداشته بر آنها نازل می کند.
 
سفارشى از امام رضا(ع)
 
على بن شعیب، یکى از شاگردان با استعداد و لایق آن حضرت، می گوید: روزى به دیدار امام رضا(ع) رفتم، از من پرسید: یا على! چه کسى از نظر زندگى بهترین مردم است؟ جواب دادم: اى سرور و آقاى من! شما به این مطلب از من داناترید. بعد از آن فرمود: «یا على، مَنْ حَسَّنَ مَعاشَ غَیْرِهِ فى مَعاشِهِ.»؛ کسى که امور زندگى دیگران را از طریق امورِ زندگى خویش نیکو می گرداند. و سپس ادامه داد: می دانى چه کسى از نظر زندگى از همه مردم بدتر است؟ جواب دادم: شما داناترید. فرمود: کسى که دیگران از زندگى او بهره اى ندارند.

مشرق


 
 
10ثروتمند بر تر جهان
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢
 

 فهرستـی از 10 ثـروتمنـد برتـر جـهان

بیل گیتس همچنان در صدر است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


فوربز، یک شرکت آمریکایی پیشرو در زمینه انتشارات و رسانه می‌باشد. مجله ی فوربز هر دو هفته یکبار در سراسر آمریکا منتشر می‌شود. بنا به این گزارش، این مجله تاکنون اقدامات زیادی در زمینه انتشار برترین های دنیا در زمینه های مختلف انجام داده است. به طور مثال، از سال ۲۰۰۴ تاکنون، نشریه اقتصادی فوربز هر ساله فهرستی از یکصد زن قدرتمند جهان را منتشر ساخته که با معیارهای اقتصادی و اجتماعی رتبه بندی شده و مورد توجه محافل رسانه ای در جهان قرار گرفته است.

اینبار نیز مطابق روال عادی این مجله، پس از مصاحبه های پی در پی و تحقیقات وسیع، سرانجام قفل سکوت این مجله شکسته شد و لیستی از ثروتمندرین افراد دنیا را منتشر کرد.

البته این اولین باری نیست که این لیست توسط مؤسسات مختلف جمع آوری شده و به معرض دید عمومی قرار گرفته است، منتها به دلیل وسواسهای بی حد و اندازه مدیران این شرکت، می توان تا حد معقولی نتایج اعلام شده را واقعی دانست و آنرا صرفا بر مبنای اظهارات افراد و مشاهدات عینی اعلام نکرده اند.

این فهرست پس از اینکه با 400 نفر از مردم آمریکا که ادعای برترین در ثروت را داشتند، تهیه کرده و سرانجام روز گذشته به مردم جهان اعلام کردند. اگر چه این فهرست شامل 30 نفر برتر است اما ما به انتشار نام 10 نفر اول بسنده می کنیم. این فهرست بدین شرح است:

1. بیل گیتس ( 66 بیلیون دلار)
2. وارن بافت ( 46 بیلیون دلار)
3. لری الیسون ( 41 بیلیون دلار)
4. چارلز کخ ( 31 بیلیون دلار)
5. دیوید کخ ( 31 بیلیون دلار)
6. کریستی والتون و خانواده ( 27،9 بیلیون دلار)
7. جیم والتون ( 26.8 بیلیون دلار)
8. آلیس والتون ( 26.3 بیلیون دلار)
9. رابسون والتون ( 26.1 بیلیون دلار)
10. مایکل بلومبرگ ( 25 بیلیون دلار)

در انتهای این لیست نیز نام دو ستاره مشهور موسیقی به چشم می خورد. راک جان بون جووی و ملکه اپرا نیز به دلیل وسعت مالی و سهیم شدن آن در اعمال بشر دوستانه به این لیست اضافه شده اند.

شاید با دیدن این لیست، شما هم مانند ما با ندیدن اسامی برخی از کسانی که توقع حضورشان را در میان برترین ها داشتیم، بسیار تعجب کردید. بله در این لیست، نام افرادی مانند مارک زاکربرگ یک از کسانی بود که در دوره های قبلی در میان 10 نفر برتر دنیا به چشم می خورد، اما وی در بحران مالی شبکه اجتماعی فیسبوک، که در سال جاری صورت گرفت و موجب شد تا سهام این شبکه به شدت افت کند و بالطبع نیمی از ثروت مارک نیز که در حدود 17.5 بیلیون دلار ارزش داشت، نیز از دست برود. این مجله همچنین اعلام کرد که جای زاکربرگ در میان 10 نفر نخست خالی بوده و او را به عنوان متضرر ترین فرد آمریکا در سال جاری معرفی کرد.