منتظر

مسا حت علم
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٦/٢٤
 

مساحت علم: حکیمی گفته است علم سه وجب است . هر که وارد وجب اول شود تکبر کند هر که به وجب دوم رسد فروتن گردد و آن که به آ خرین مرحله رسد اعتراف کند که هیچ چیز نمی داند 


 
 
خواص زردآلو
نویسنده : ابوالحسن اصفهانی - ساعت ۸:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٦/۱٩
 
 
 

سلام: یکی از نوبرانه‌های فصل بهار زردآلوست. درخت زردآلو بومی نواحی چین است و بیش از 4000 سال است که زردآلو در آنجا کشت می‌شود و هنوز هم به‌صورت وحشی در این مناطق می‌روید. این درخت در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت. طی سالیان طولانی کشت زردآلو به خاورمیانه، اروپا و سرانجام آمریکا رسید. این مهاجرت منجر به پیدایش انواع متفاوتی از گونه‌های زردآلو در سراسر جهان شده است.

درون زردآلو
زردآلو را باید میوه طلایی نامید، البته این نام نه به واسطه رنگ زرد آن و نه به واسطه قیمت بالای آن است، بلکه به خاطر مواد مغذی درون آن است.
100 گرم زردآلو 51 کالری انرژی دارد و حاوی 0.1 گرم پروتئین ، 0.1 گرم چربی ، 16 میلی گرم کلسیم ، 0.5 میلی گرم آهن ، 2790 واحد بین‌المللی ویتامین آ ، 0.03 میلی گرم ویتامین ب 1، 0.5 میلی‌گرم ویتامین ب 2 و 7 میلی گرم ویتامین ث است.
منبع ویتامین
زردآلو در بین میوه‌ها بیشترین مقدار بتا کاروتن را دارد، بتا کاروتن، پیش ساز ویتامینA در بدن است، بتا کاروتن همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان، بدن را از صدمات رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. این ماده مانع پینه بستن و خشک شدن پوست می‌شود.
علاوه بر بتا کاروتن، کاروتنوئیدهای دیگر مثل کورستین و مقادیر زیادی اسید سالسیلیک در زردآلو وجود دارد. این مواد بیواکتیو هستند و می‌توانند غشاء‌های مخاطی را نوسازی کنند.
خرید و نگهداری
زردآلو به خاطر خوشمزگی و عطر بسیار خوب معروف است، البته نباید از پوست نرم ومخملی آن گذشت.
در خرید زردآلو بهتر است زردآلوهای نسبتا سفت، صاف، گوشتالو و خوش شکل را انتخاب کرد که به رنگ نارنجی مایل به زرد تا نارنجی هستند.اگر زردآلو خیلی سفت و دارای رنگ سبز باشد عطر و طعم خوبی ندارد.
زردآلو را دربسته‌های کاغذی و در درجه حرارت اتاق و دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری کنید. اگر زردآلو را در کیسه‌های پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید ممکن است هنگام رسیدن فقط یک یا دو روز دوام آورند. همچنین تاقبل از خوردن این میوه آنرا نشویید.
زردآلو بطور کلی دیر هضم و نفاخ است. به همین علت بهتر است سالخوردگان و کودکان از زیاد خوردن آن خودداری کنند. بهتر است زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آن را نیز خورد، زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آن را آسان می‌کند.

10 خاصیت زردآلو
1. لیکوپن موجود در زردآلو باعث حفظ سلامتی قلب می‌شود.
2. ویتامین آ موجود در زردآلو در حفظ بینایی چشم موثر است.
3. فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.
4. برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف پتاسیم باعث تنظیم فشارخون می‌شود.
5. تب‌بر است.
6. زردآلو به علت داشتن آهن،ویتامین ث و کبالت برای درمان کم‌خونی مفید است.
7. زردآلو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک، برای کاهش درد مفاصل مفید است.
8. زردآلو به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه ب برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و... مفید است.
9. زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. مصرف فیبرهای محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول خون می‌شود.
10. زردآلو باعث رفع تشنگی و عطش می‌شود.